Az mRNS vakcinák mögött álló ismeretlen úttörő – ami a magyar sajtóból kimaradt

Elöljáróban, a tisztánlátás végett, egy levélváltás, prof. Dr. Robert Malone-vel

2021. jún. 21., hó, 2021. jún. 21., 16:53-kor

Kedves Dr. Malone!
Magyarországról írok Önnek, ahol Karikó nagy erőkkel népszerűsíti “találmányát”, a Pfizer-Biontech covid vakcinát.
Olvastuk az Ön tweetjét, amiben cáfolta az állítását, hogy ő a technológia feltalálója, és a NYTimes-ban kerestük az Öntől való bocsánatkérésüket.
Sajnos a Google-n keresztül nem tudom elérni, sem a DuckDuckGo-n keresztül.
Olvastam az Ön megjegyzéseit a vakcina hatékonyságáról, különösen az Ivermectin hatékonyságához képest.
Ez a hozzászólás teljesen világossá tette számomra a különbséget Ön és Dr. Karikó Katalin között, aki kíméletlenül reklámozza az oltást, kérdéseket nem engedve.
Nagyra értékelnénk, ha támogatná erőfeszítéseinket, hogy közvetítsük üzenetét és tisztábban láthassuk az említett hölgy ügyét (aki a helyi sajtó közlése után elismerte, hogy a magyar titkosszolgálat ügynöke), ezért kérjük, adjon nekünk linkeket harmadik féltől származó dokumentumokra, amelyeket be tudunk mutatni azoknak, akik kételkednek a tisztességtelenségéről szóló állításában.
Köszönöm és üdvözlettel,

Civilek a Tisztánlátásért mozgalomban

Válasz levél:

Be 2021. jún. 22. 0:44, Robert Malone írta:
Itt van néhány adat a számodra.

Ez az az URL, ahol a New York Times korrekciója található, és készítettem róla egy képernyőfotót is (mellékelve).
https://www.nytimes.com/2021/06/10/podcasts/the-daily/mrna-vaccines-katalin-kariko.html
A podcastban HASZNÁLATOSAN azt mondta, hogy ő találta fel az mRNS transzfekciót és az oltást is. De ezt kivágták belőle – miután a feleségemnek sikerült bizonyítékot szereznie a NYT interjúkészítője/helyreigazítási osztálya elé. Ezután feltették a korrekciót, megállapítva, hogy egy korábbi verzió hibás volt (ez a mellékelt képernyőkép).

Mellékeltem egy képet az első RNS-transzfekciós dolgozatáról is, ahol kifejezetten elismeri a segítségemet 1998-ban. Segítettem neki, hogy az RNS-transzfekció működjön a laboratóriumában, és én voltam a mentora/tanára. Ez majdnem egy teljes évtizeddel azután történt, hogy 1989-ben publikáltam a Science-ben az RNS-transzfekciós cikkemet, valamint az 1989-ben elvégzett mRNS-vakcinációs kísérleteim elvi bizonyítékát. Tehát nyilvánvalóan nem ő találta fel ezt a dolgot – egyáltalán nem!

Az USA-ban Dr. Karikó Katralin, mintegy 300.000 USD díjat nyert állítólagos “felfedezéseiért”! Minden alkalommal, amikor ez történt, a feleségem egyre idegesebb lett. Tehát nem csak az önök országában történt meg!

Ha előveszed a szabadalmait, látni fogod, hogy nincsenek – csak egészen sokkal, sokkal későbbig, mint azok a szabadalmak, amelyeket 1989-ben adtak ki az én ötleteimből.

Azt akarom mondani, hogy az elsőnek 2005-ös az elsőbbségi dátuma, és az nem az oltással kapcsolatos semmire vonatkozott. Az ő oltási szabadalma 2015-ös  dátummal rendelkezik. Továbbá ezek nem felfedező szabadalmak – hanem kis fejlesztések, amelyekre valójában nincs szükség. A Curevac és más cégek nem is használják őket.
https://patents.google.com/?inventor=kariko&oq=kariko

Csatoltam egy képernyőképet is a szabadalmairól.

Volt egy valamennyire korrekt cikk egy gernai újságban – az író sok időt töltött a dokumentumaim átnézésével. Csatoltam a cikk google fordítását. Itt van az URL

Lassan javul a rekord – de ez sok munkát igényel részemről!

Remélem, ez segít.
Üdvözlettel, Robert


 

Az első link Malone saját web-lapjáról, a második link a Google szabadalmi keresőjéből. A Google-n : Malone a társaival 1991-ben beadta a szabadalmi igényt, amit annak rendje-módja szerint meg is kaptak és 2013-ig érvényben volt, akkor lejárt.
https://www.rwmalonemd.com/about-us

Robert W. Malone, M.D., M.S.

Dr. Malone is the discoverer of in-vitro and in-vivo RNA transfection and the inventor of mRNA vaccines, while he was at the Salk Institute in 1988. His research was continued at Vical in 1989, where the first in-vivo mammalian experiments were designed by him. The mRNA, constructs, reagents were developed at the Salk institute and Vical by Dr. Malone. The initial patent disclosures were written by Dr. Malone in 1988-1989. Dr. Malone was also an inventor of DNA vaccines in 1988 and 1989. This work results in over 10 patents and numerous publications, yielding about 7000 citations for this work. Dr. Malone was also an inventor of DNA vaccines in 1988 and 1989.

(Dr. Malone az in vitro és in vivo RNS-transzfekció felfedezője és az mRNS-vakcinák feltalálója, miközben 1988-ban a Salk Intézetben dolgozott. Kutatásait 1989-ben a Vicalnál folytatta, ahol az első in vivo emlősökön végzett kísérleteket ő tervezte. Az mRNS-t, a konstrukciókat, a reagenseket a Salk Intézetben és a Vicalban fejlesztette ki Dr. Malone. A kezdeti szabadalmi bejelentéseket Dr. Malone írta 1988-1989-ben. Dr. Malone 1988-ban és 1989-ben a DNS-vakcinák feltalálója is volt. Ez a munka több mint 10 szabadalmat és számos publikációt eredményezett, és mintegy 7000 idézést hozott erre a munkára. Dr. Malone 1988-ban és 1989-ben a DNS-vakcinák feltalálója is volt.)

https://patentimages.storage.googleapis.com/6f/bf/e4/bb9a4d45be3aaf/US5217737.pdf

Delivery of exogenous DNA sequences in a mammal

(Exogén DNS-szekvenciák bejuttatása emlősökbe)

Abstract
Polynucleotide sequences, comprising DNA and RNA molecules can be directly administered, for example by injection, to tissues, such as muscle, and expressed as a protein, polypeptide or polypeptide. The polynucleotides can be contained within liposomes or the polynucleotides can free from association with transfection-facilitating proteins, viral particles, liposomal formulations, charged lipids and calcium phosphate precipitating agents.

(Absztrakt  A DNS- és RNS-molekulákat tartalmazó polinukleotid-szekvenciák közvetlenül beadhatók, például injekcióval, szövetekbe, például izomba, és fehérje, polipeptid vagy polipeptid formájában kifejezhetők. A polinukleotidok liposzómákban lehetnek, vagy a polinukleotidok transzfekciót elősegítő fehérjékkel, vírusrészecskékkel, liposzómás készítményekkel, töltött lipidekkel és kalcium-foszfát kicsapó ágensekkel való asszociációtól mentesen.)Szabadalom: US5217737A United States

Inventor
Ralph A. Gygax
Joseph M. Lippian
Thomas D. Loughrin
William T. Malone
Thomas W. Osip
Paul A. Pezzoli
Current Assignee
Abbott Laboratories

Térjünk a riportra

A riport:

Az mRNS vakcinák mögött álló ismeretlen úttörő

Műsorvezető: Michael Barbaro; producer: Rachel Quester, Jessica Cheung és Robert Szypko; szerkesztő: Anita Badejo és Paige Cowett; zene: Dan Powell, Brad Fisher és Marion Lozano; hangmérnök: Chris Wood.

Dr. Karikó Katalin döntő szerepet játszott abban, hogy milliókhoz jutottak el a koronavírus elleni vakcinák. Ehhez le kellett győznie a kétségek és az érdektelenség éveit.Thursday, June 10th, 2021

Michael Barbaro

From The New York Times, I’m Michael Barbaro. This is the Daily.

[Music]

Ma, amikor a Covid-19 elleni vakcinák emberek milliói számára vetnek véget a világjárvány legrosszabb időszakának, kollégám, Gina Kolata elmeséli egy tudós valószínűtlen történetét, aki döntő szerepet játszott a vakcinák létrehozásában, és azt az évtizedes kétséget, érdektelenséget és elutasítást, amelyet le kellett küzdenie, hogy ezt elérje.

Június 10-én, csütörtökön.

Gina, meséljen nekem erről a tudósról, akiről tudósított.

Gina Kolata

Nos, tudod, ő azon ritka emberek egyike, akinek nemcsak hogy volt egy igazán érdekes, nagyszerű ötlete, amely a lehetőségek határain kívülinek tűnt, de soha nem adta fel.

Karikó Katalin

A nevem Karikó Katalin. Biokémikus vagyok.

Gina Kolata

Kariko Katalinnak hívják, de ő a Kati nevet használja. És amint elkezdtem vele beszélgetni, egyre többet és többet és többet akartam hallani.

Kolata Gina

Kezdenéd azzal, hogy elmondanád, hol nőttél fel?

Kariko Katalin

Egy Kisújszállás nevű magyar kisvárosban nőttem fel. Tízezer ember él ott.

Kolata Gina

Tehát egy magyarországi kisvárosban nőttél fel – a kommunista Magyarországon.

Karikó Katalin

Nagyon egyszerű háztartásban nőttem fel. Volt egy vörös tetejű vályogházunk, és nem volt folyóvizünk. Nem volt hűtőszekrényünk és televíziónk, de nem tudtam, hogy nincs, mert egyik szomszédunknak sem volt. Szóval mindenki ugyanolyan volt.

Gina Kolata

Az édesapja hentes volt, az édesanyja pedig könyvelő. De mindig is érdekelte a tudomány.

Gina Kolata

És mi késztette a tudományra? Tudod, volt tanárod? Volt valami konkrét dolog, ami miatt a tudományok felé fordultál?

Karikó Katalin

Hát, amikor gyerek voltam, apám hentes volt, és mindig láttam, hogy vágja fel a disznót, és én néztem, miközben a nagyobbik nővérem szaladgált a házban. És ő nem akart látni ebből semmit.

Gina Kolata

[NEVET]

Karikó Katalin

Persze, amikor diák voltam, csodálatos tanáraim voltak. És ennek eredményeképpen tulajdonképpen nyolcadikban biológiából országosan harmadik voltam.

Kolata Gina

Hűha.

Karikó Katalin

Volt egy verseny, tehát tudtam, hogy biológus leszek.

Kolata Gina

És így Kati továbbtanul biológiát a főiskolán. Aztán elmegy a doktori iskolába. És miközben a doktori iskolában van, megtud valamit, ami nagyon megragadja a figyelmét – egy molekulát, amit a tudósok nemrég fedeztek fel.

Michael Barbaro

Mm-hmm.

Gina Kolata

Ezt a molekulát hírvivő RNS-nek hívták. És azért hívták hírvivőnek, mert ez volt a hírvivő a DNS és a sejtek között, ami az összes utasítást tartalmazza, mint egy tervrajz. És a sejt többi része, amelynek valamit kezdenie kell ezzel a tervrajzzal. Tehát van ez a kis hírvivő, ami a DNS-ből indul, és azt mondja, hogy itt vannak az utasítások, majd eltűnik.

Michael Barbaro

És pontosan mi volt olyan érdekes számára ebben a kis hírvivő molekulában?

Gina Kolata

Nos, az a tény, hogy ez a molekula megmondja a sejteknek, hogy mit kell tenniük, késztette Katit arra a gondolatra, hogy az mRNS – a hírvivő RNS – végtelen lehetőségeket rejt magában. És ezért az nyűgözte le, hogy ha rá tudja tenni a kezét a hírvivőre, akkor új utasításokat adhat a sejteknek, hogy azt tegyék, amit ő akar. Megváltoztathatná az üzenetet.

Katalin Kariko

Én meg olyan 22 éves voltam, és azt mondtam, hogy ó, Istenem. Ez annyira nagyszerű.

Michael Barbaro

És szerinte, ha potenciálisan meg tudná változtatni az üzenetet, mi történhetne?

Gina Kolata

Ha meg tudná változtatni az üzenetet, akkor azt mondhatná egy sejtnek, hogy készítsen bármit, amit csak akar. Tegyük fel, hogy azt akarod, hogy egy sejt inzulint állítson elő egy cukorbeteg számára. Adhatnál neki egy üzenetet, ami azt mondja, hogy készítsen inzulint. És az – rövid időre, de nem örökre. De inzulint fog gyártani. Tehát ha meg tudnád változtatni az üzenetet, akkor olyan módon irányítanád a sejtet, ahogyan azt még soha senki nem tette korábban.

Michael Barbaro

És mennyire reális ez a gondolatmenet?

Gina Kolata

Nos, ez az 1970-es évek vége. És akkoriban ez olyan volt, mint egy vicc.

Michael Barbaro

Hmm.

Gina Kolata

Valójában, miközben a PhD-jén dolgozott, egy magyarországi laborban dolgozott, ahol az mRNS-t próbálta kutatni. De a helyzet az, hogy a tudósok nem tudták, hogyan kell azt előállítani. Nem tudták, hogy hogyan készítsék el a tényleges üzenetet.

Karikó Katalin

Amikor az első nap a laborba kerültem, különböző dolgokat tanultam az hírvivő RNS-ről, de nem tudtam hírvivő RNS-t készíteni, mert nem voltak ehhez eszközök.

Gina Kolata

És még ha ki is találnánk, hogyan lehetne elkészíteni és bejuttatni a sejtbe, a tudósok nem gondolták, hogy elég sokáig túlélne a sejtben ahhoz, hogy bármit is tegyen.

Kariko Katalin

Az RNS-ért kapott Nobel-díjas elismeri, hogy soha nem gondolta, hogy az RNS-ből valaha is gyógyszer lesz.

Gina Kolata

Tehát amikor Katit valahogyan megszállta ez az ötlet, hogy a hírvivő RNS-t használja, a laboratóriumából elfogyott a pénz.

Karikó Katalin

És ez volt az álmaim helye, ez a kutatóközpont. És akkor olyan boldog voltam Magyarországon, és akkor elvesztettük az anyagi támogatást, és elvesztettem az állásomat.

Gina Kolata

Körülnézett, és tényleg nem volt neki semmi Magyarországon. Ezért meghozta azt a nagyon nehéz, nagy horderejű döntést, hogy el kell hagynia az országot, ha tovább akarja vinni az ötletét, és tudósként akar maradni.

Karikó Katalin

Úgy éreztem, hogy ez nagyon-nagyon fontos. Mindig úgy éreztem, hogy bármit is csinálok, az annyira fontos, és emberek élete múlik azon, hogy meg kell csinálnom. És amikor elkezdtem…

Gina Kolata

Az Egyesült Államokba ment, hogy ott tudós legyen. A férje és a kétéves kislánya is vele tartott volna.

Karikó Katalin

És persze megdöbbentem, amikor erre gondoltam. Jaj, istenem, tudod, dollárért kell élelmiszert vennem, és Amerikában leszek. Jajj, de jó. És nekünk nem volt hitelkártyánk. Nem volt telefonunk, iPhone. Nem volt… tudod, 1985-ben vagyunk.

Gina Kolata

Akkoriban Magyarországon csak annyi pénzt lehetett kivinni az országból, amennyit csak lehetett. Tehát ha el akartak jutni az Egyesült Államokba, és egyáltalán pénzük akadt, akkor csempészniük kellett.

Karikó Katalin

Szóval eladtuk az autót, és 900 fontot kaptunk érte. És a lányom kis mackójába tettem, és odaadtuk neki, és vigyáztunk rá és a mackóra. És egyébként, szóval megérkeztünk oda Philadelphiába, és másnap elmentem dolgozni.

Gina Kolata

Leszállnak az Egyesült Államokban, és ő Philadelphiában köt ki egy alacsony szintű posztdoktori állásban.

Karikó Katalin

Én kezdtem el. A fizetésem 17 ezer dollár volt. Aha. Nem éheztünk éhen. Volt ennivalónk.

Gina Kolata

És nem sokkal később kapott egy alacsony szintű állást a Pennsylvaniai Egyetemen. Ott akarta folytatni a hírvivő RNS-ről alkotott elképzelését.

Michael Barbaro

És hogy ment ez?

Gina Kolata

Hát, emlékezzünk, Magyarországon még messenger RNS-t sem tudott előállítani. De ekkorra a tudomány már eléggé előrehaladott volt ahhoz, hogy ő és más tudósok valójában mRNS-t tudtak készíteni. És így Kati ötlete az volt, hogy készítsük el az mRNS-t, tegyük be egy sejtbe, és nézzük meg, hogy utasíthatjuk-e a sejtet, hogy olyasmit készítsen, amit korábban soha nem készített volna.

Michael Barbaro

Mm-hmm.

Gina Kolata

Tehát Kati és a vezető tudós kísérleteket állítottak össze. És ha ezek működtek, akkor tudták, mert volt egy gammaszámlálónak nevezett gépük, ami kimutatta, hogy ott van-e a fehérje, amit a sejteknek elő kellett volna állítaniuk. Szóval ott álltak ebben a kis, aprócska szobában, és ott lebegtek a gép felett.

Kariko Katalin

Ott álltunk a gammaszámláló előtt, amit próbáltunk megnézni, hogy mi az eredmény? Működött?

Kolata Gina

És elkezdtek ömleni az adatok.

Karikó Katalin

Ó, te jó ég! Igen, működőképes volt.

Gina Kolata

Megcsinálták.

Kariko Katalin

És akkor ott el voltunk ragadtatva az örömtől.

Gina Kolata

Rávettek egy sejtet, hogy olyasmit állítson elő, amit normális körülmények között soha nem tudott volna.

Michael Barbaro

Hmm.

Gina Kolata

Amikor ezt megtudtad az mRNS-ről, ünnepeltél? Mit csináltatok? Azt mondtad, hogy ó, hű, ez működött! Vagy azt mondtátok, hogy ó, bontsunk pezsgőt!

Karikó Katalin

Meg kell mondanom, hogy soha nem tartottam pezsgősüveget a hűtőszekrényemben. Ismerek olyan tudósokat, akik igen. Én nem tettem.

Michael Barbaro

És mit jelent számára ez az áttörés? Mi lesz mostantól lehetséges, ami korábban talán nem volt?

Gina Kolata

Azt jelenti számára, hogy az álma, miszerint egy sejtje bármit előállíthat, amit csak akar – egy gyógyszert, bármit -, most már elérhető közelségbe került.

Michael Barbaro

Hmm.

Karikó Katalin

Ó, istenem! Azonnal éreztem, hogy ez nagyon fontos. Úgy éreztem, hogy bármit meg tudok csinálni. Ez jó lesz valakinek, valaminek.

[Zene]

Michael Barbaro

Mindjárt visszajövünk.

Szóval Gina, miután Dr. Kariko megszerezte ezt a kezdeti győzelmet, mi történik ezután?

Gina Kolata

Egy sor jelentős visszaesést szenvedett el, ami szinte emlékeztet arra, ami Magyarországon történt.

Michael Barbaro

Hmm.

Gina Kolata

Tehát közvetlenül az áttörés után, amikor hirtelen látta, hogy a dolgok működhetnek, a férfi, akivel együtt dolgozott, elhagyta Pennt. És most már nem volt állandó állása. Találnia kellett egy másik labort, amelyik befogadta volna. Aztán talált egy másik laboratóriumot, és ott elkezdett dolgozni valakivel, aki nagyon lelkesedett a munkájáért. A férfi elment.

Michael Barbaro

Hmm.

Gina Kolata

Most itt van. Tudta, hogy hihetetlenül fontos lenne egy ösztöndíjat szerezni, hogy pénzt kapjon a kutatáshoz.

Michael Barbaro

Mm-hmm.

Gina Kolata

És megpróbálta. Úgy értem, pályázatokat írt.

Katalin Kariko

Emlékszem, hogy az egész szilvesztert azzal töltöttem, mert január 6. volt a határidő. És még a nővérem is ott volt nálam látogatóban, és mondtam neki, hogy sajnálom. Szükségem van arra a pénzre.

Kolata Gina

Hát igen.

Karikó Katalin

És megtudtam, hogy hét pályázat érkezett, és a hatodik hely volt, és az enyém volt az, amelyik nem-

Kolata Gina

Igaz, persze, hogy nem kaptad meg. Ó, istenem.

Kolata Gina

Egy esetben hat pályázónak akartak támogatást adni. Hét ember küldött be pályázatot. Egyet nem támogattak, és az az egy, akit nem támogattak, az az övé volt.

Katalin Kariko

Ezért megpróbáltam elérni, más embereket is az egyetemen, de…

Gina Kolata

Többször próbált olyan embereket találni, akik támogatnák őt és együtt dolgoznának vele.

Kariko Katalin

Találkoztam emberekkel. Például elmentem egy előadásra, és valaki leült mellém, és megbeszéltük, hogy oké, beszélgetni fogunk. És aztán utánajártunk, és aztán megtudtuk, hogy nem vagyok támogatott tudós. Aztán később visszahívtak, hogy, tudod, más dolgok merültek fel, és lemondták a találkozót.

Gina Kolata

De túl gyakran, amikor megtudták, hogy alacsony beosztásban van, hogy nincsenek támogatásai, és hogy nincsenek publikációi, akkor elsétáltak.

Karikó Katalin

Igen, szóval ez volt az a fajta bántó kicsit, de próbáltam lerázni magamról ezeket a dolgokat, mert nem hagyni, hogy túlságosan meghatározzanak. Úgyhogy azt mondtam, hogy oké.

Gina Kolata

És a legtöbb embernek azt gondolnád, hogy azt mondanád, hogy oké, értem az üzenetet. Nincs állandó pozícióm. Nem kapok semmilyen támogatást. Nem tudok publikálni. Nincs hova mennem. Otthagyom a tudományt. Kell lennie valami másnak, amit csinálhatok. De nem Kati.

Karikó Katalin

Bizonytalan. Ez egy kétélű kard. Mert talán idegessé tesz, vagy feszültté, ha az a típus vagy, vagy talán bátorít. Mert ha valakinek állandó pozíciója lenne, nem nyomasztana annyira.

Gina Kolata

Igaz. Ez egy motiváló tényező. Tovább kell menned. Ez igaz. Hűha.

Gina Kolata

Nem hagyta, hogy kudarcot kudarc után kudarcot kudarc után elűzze a tudományból.

Michael Barbaro

Szóval mikor kezdett el fordulni a kocka a számára?

Gina Kolata

Valójában ez egy furcsa véletlen egybeesés volt.

Karikó Katalin

Tudod, ez most 1998-ban volt. Én majdnem 10 évig csináltam ezt a hírvivő RNS-t, egyre jobb és jobb.

Kolata Gina

Történetesen egy fénymásoló gépnél állt, és arra jött valaki más.

Karikó Katalin

Meg kell mondjam, 2002-től kezdve soha nem használtam semmit – másolatot, papírt, semmit. Minden digitális, de szerencsére ’98-ban még fénymásoltam. És odamentem, és Drew Weissman ott volt. Nem tudtam, hogy ki ő.

Gina Kolata

Andrew Weissman Drew-nak hívták. És ő és Drew beszélgetésbe elegyedtek.

Michael Barbaro

Mm-hmm.

Katalin Kariko

És akkor csak bemutatkoztam – hogy ki vagyok, és hogy itt dolgozom, és az RNA-val dolgozom. Drew pedig azt mondta, hogy Anthony Fauci laborjából jött. És persze akkor még nem tudtam, hogy ki az az Anthony Fauci. [NEVET]

Gina Kolata

(nevet) Most már mindannyian tudjuk.

Karikó Katalin

Mindannyian tudjuk. Igen, mindannyian. És akkor azt mondta, hogy a DNS-t használja arra, hogy megpróbáljon oltóanyagot készíteni, és mivel én mindig más tudósnak is ajánlottam az évek során, én mindig úgymond az RNS-nek voltam a tolakodója. Szóval én is felajánlottam neki, hogy igen, tudok neked RNS-t készíteni. Erre ő azt mondta, hogy oké, oké.

Gina Kolata

Meg tudja csinálni? Ez érdekes. Nem mondta, hogy van-e ösztöndíjad vagy ilyesmi? Nem mondta…

Karikó Katalin

Nem, nem. Igazából Drew nagyon nyitott.

Gina Kolata

És így Dr. Weissman meghívta őt a laborjába, és ők ketten elkezdtek egymás mellett dolgozni, annak ellenére, hogy az ösztöndíj az övé volt. Neki volt a presztízse. Az övé volt a labor. És egymás mellett dolgoztak, hogy megpróbálják rávenni az mRNS-t arra, amit akartak, hogy egy élő állatban tegyen.

Michael Barbaro

Hmm. Már nem csak egy Petri-csészében.

Gina Kolata

Igen, így van. Most már egy állatba akarták bejuttatni, hogy az állat azt a fehérjét állítsa elő, amit mondtak neki, hogy állítsa elő.

Michael Barbaro

Hmm. Tehát egy valós világbeli kísérlet ennek az elméletnek, amit most már évek óta ápol.

Gina Kolata

Így van. Igen.

Michael Barbaro

És hogy megy ez?

Gina Kolata

Nos, nem indult túl jól.

Michael Barbaro

[NEVET]

Gina Kolata

Valójában elég rosszul indult. Megvolt az mRNS-ük. Egerekbe fecskendezték, és az egerek nagyon megbetegedtek. Elvesztették az étvágyukat. A bundájuk rosszul néz ki. Szörnyen néztek ki. Szóval az első dolog, amit tett, hogy feltett egy kérdést. Miért betegednek meg ezek az egerek? Hiszen az én testemben minden sejt, mindenki testében minden sejt, az egér testében minden sejt folyamatosan mRNS-t termel, és mi nem betegszünk meg.

Michael Barbaro

És mi volt az ő megoldása erre a problémára?

Gina Kolata

Ő és Drew Weissman újabb néhány kísérlet után felfedezték, hogy csak annyit kell tenniük, hogy kissé módosítják a hírvivő RNS-t olyan módon, ahogyan az normális esetben a saját testünkben módosul. Egy molekulát kellett hozzáadniuk – ezt valójában pszeudouridinnek hívják – az mRNS-hez. Aztán befecskendezik az egereknek ezt a módosított hírvivőt, és lélegzetvisszafojtva várnak. Az egerek megbetegednek? Létrehozzák a fehérjét?

Kariko Katalin

Olyan volt, mintha egy álom vált volna valóra. Ez olyan, mintha…

Gina Kolata

Igen.

Katalin Kariko

Egyszerűen ez  elképesztő,  hűha.

Gina Kolata

Az egerek termelték a fehérjét.

Kariko Katalin

És akkor tulajdonképpen meg kellett ismételni a kísérletet, mert nem tudtam elhinni. Lehet, hogy valamit elrontottam?

De megismételtem, és azt találtam, hogy oké, csak több fehérje készül. És persze nagyon izgatottak voltunk. Megnéztük az adatokat, és, wow. Tudod, ah.

Gina Kolata

Ez egy hihetetlen pillanat volt.

Michael Barbaro

Hmm.

Gina Kolata

Ez volt mindannak a csúcspontja, amiért annyi éven át dolgozott, kezdve Magyarországon, amikor még senki sem tudta, hogyan kell hírvivő RNS-t készíteni.

Michael Barbaro

Igen, így van.

Gina Kolata

Annyi éven át, és az emberek azt mondták, hogy ez őrültség. Ez a molekula nem tartós. Ez nem használható semmire. Egyszer csak rájött, hogy igen, beadhatjuk ezt egy állatnak vagy egy embernek. Megkérhetjük a testüket, hogy olyan fehérjét állítson elő, amilyet csak akarunk.

[Zene]

Michael Barbaro

Tehát ezzel a valóban jelentős áttöréssel a kezében, amely igazolja mindazt, amit évek óta mond és próbál bizonyítani, végre elkezdi megkapni az elismerést, a finanszírozást és a státuszt, amit remélt és kétségtelenül megérdemel?

Gina Kolata

Nem igazán.

Karikó Katalin

Írtam egy pályázatot. Igen. És ez volt az első és utolsó és egyetlen ösztöndíj, amit kaptam.

Gina Kolata

Ő és Drew nagyon küzdöttek a támogatásokért. Megpróbáltak publikálni egy cikket erről az igazán fontos felfedezésről, és a legtöbb folyóirat egyszerűen elutasította. Még egy céget is alapítottak, de senki sem akart befektetni a cégükbe.

Michael Barbaro

Hmm.

Gina Kolata

Még mindig ott voltak, ahol ezt a nagyszerű felfedezést tették, és ez olyan, mintha a világ vállat vont volna.

Michael Barbaro

Mit gondolsz, miért lehet ez?

Gina Kolata

Szerintem az emberek nem értették meg.

Michael Barbaro

Mm-hmm.

Gina Kolata

És nem vagyok benne biztos, hogy megértették, mi volt a jelentősége? Senkit sem érdekelt igazán a hírvivő RNS, annak ellenére, hogy megmutatta, hogy működne.

Michael Barbaro

Hmm.

Gina Kolata

Tehát megint ott vannak, ahonnan elindultak. Valahogy sehol sem volt. De aztán végül történt valami, ami megváltoztatta az életét, véget vetett ennek az állandó vergődésnek és küszködésnek.

Karikó Katalin

Ez 2013 júliusában volt, és én tartottam egy előadást. Uğur Şahinnal pedig ott találkoztam.

Gina Kolata

Találkozott valakivel, aki egy BioNTech nevű kis céget alapított.

Kariko Katalin

És őt is érdekelte, hogy módosított RNS-t fognak használni a cégnél.

Gina Kolata

Megértette az elképzelését. Megértette, hogy mit akar csinálni.

Kariko Katalin

És még aznap felajánlott egy állást, és akkor én azt mondtam, hogy oké.

Gina Kolata

Most már volt stabilitása. És nem sokkal ezután a Pfizer és a BioNTech társult. Az ötlet az volt, hogy egy mRNS vakcinát készítsenek.

Kariko Katalin

2018-ban írtunk alá együttműködést az mRNS-alapú influenza elleni vakcina kifejlesztésére.

Gina Kolata

Tehát néhány évig dolgozott ezen az influenza elleni vakcinán. Aztán beütött a Covid.

Gina Kolata

Hogyan hallott először a koronavírusról, és mit gondolt, amikor először hallott erről?

Karikó Katalin

Tulajdonképpen Magyarországon voltam a nővéremnél látogatóban, és február elején volt. És egyre többet és többet hallottunk, és én akkor azt gondoltam, hogy ez itt nem fog megtörténni. Ez olyan messze van – Kína.

Gina Kolata

Igen.

Karikó Katalin

De szerencsére a cégünk látnok vezérigazgatója- rájött, hogy itt probléma lesz. És így már nagyon korán eldöntötte, hogy tennünk kell valamit.

Gina Kolata

A BioNTech felismerte, hogy egyedülálló helyzetben vannak, mégpedig azért, mert az influenza elleni vakcinán végzett munka során már tudták, hogyan kell mRNS vakcinát készíteni. Ezen dolgoztak.

Kariko Katalin

Az influenza elleni vakcina messenger RNS programja már előrehaladott állapotban volt. Minden vizsgálat folyt, és készen állt az emberi kipróbálásra.

Gina Kolata

Mintha minden összeesküdött volna. Minden összeállt ebben az egy pillanatban. Így amikor ez az egyedülálló világjárvány lecsapott, hirtelen minden készen állt.

Karikó Katalin

És így helyette az influenza specifikus szekvenciát kellett eltávolítani, majd visszatenni a koronaspecifikusat.

Michael Barbaro

Tehát Dr. Kariko és a körülötte lévők számára azonnal világossá vált, hogy ez a koncepció, amit ennyi időn keresztül követett, elvégezheti azt a munkát, hogy utasítja a szervezetet a koronavírus elleni küzdelemre.

Gina Kolata

Igen, persze. Igen. Kati hirtelen tudta. És egyébként a közeli kollégája, Drew is tudta. Egyszer csak tudták, hogy megvan. Egy normális vakcina örökké tartana. De ez a furcsa dolog, amin dolgoztak, és ami oly sok éven át senkit sem érdekelt, hirtelen megmentheti a világot.

Michael Barbaro

És pontosan mi volt az elméletük arról, hogyan használnák a hírvivő RNS-t a koronavírus elleni küzdelemhez?

Gina Kolata

Mindössze annyit kellett tenniük, hogy tudniuk kellett, milyen fehérjére van feltétlenül szüksége a vírusnak ahhoz, hogy megfertőzze a sejtet?

Michael Barbaro

A spike.

Gina Kolata

A spike fehérje. Igen. Olyan, mint egy injekciós tű. A vírus a tüskefehérjét használja a sejtekbe történő befecskendezéshez. Ha blokkolni tudja a spike fehérjét, a vírus nem tud bejutni. Az elképzelésük tehát az, hogy a spike előállítására vonatkozó utasításokat egy mRNS-vakcinába teszik, beadják az embereknek ezt az mRNS-vakcinát, ami lényegében csak az mRNS beadását jelenti, és bejuttatják az mRNS-t a sejtekbe. A sejtek rövid időn belül létrehoznák a spike fehérjét.

Michael Barbaro

Mm-hmm.

Gina Kolata

Amikor az immunrendszer meglátja a spike-ot, antitesteket termel ellene. Ezután, ha egy vírus valaha is bejut a szervezetedbe, az antitestek blokkolják a spike-ot, így a vírus nem tud bejutni a sejtekbe.

Michael Barbaro

Megvan. Mindezek után, volt egy pillanatnyi tétovázás Dr. Kariko számára, amikor elgondolkodott, hogy tudom, hogy papíron ennek az egésznek működnie kellene. Láttam már Petri-csészében. Láttam már egereken. De vajon egy új, újonnan megjelenő vírus elleni vakcinában is működni fog?

Gina Kolata

Tudod, ez nagyon érdekes, mert teljesen magabiztos volt. Azt mondta, hogy a tudomány jó. Aztán novemberben jöttek meg az eredmények a vakcinával kapcsolatos nagyszabású, önkéntes embereken végzett vizsgálatokból.

Kariko Katalin

Tulajdonképpen Uğur hívott fel engem – a vezérigazgatómat – november 8-án. Vasárnap volt, és közölte velem, hogy a harmadik fázis eredményei azt mutatják, hogy az oltóanyag hatékony. És megkérdezte tőlem, hogy van-e valaki a szobában? Azt mondtam, hogy a férjem itt van. És nem tudtam, hogy elmondhatom-e neki vagy sem. És végül elmondtam neki, hogy működött.

Gina Kolata

A férjéhez fordult, és azt mondta, ó, működött. Tudtam, hogy működni fog.

Michael Barbaro

[NEVET]

Katalin Kariko

És akkor úgy döntöttem, hogy megeszem azt a Goobers-t, ami egy csokival bevont mogyoró, ami a kedvencem – ez a mozis doboz. És általában nem eszem meg az egészet, az összeset, ami egy dobozban van. De aztán azt mondtam a férjemnek, hogy ma megeszem az egészet. (NEVET)

Michael Barbaro

És így végül ez lett az, amit mi Pfizer-BioNTech vakcinának nevezünk – a vakcina, amit oly sokan kaptak közülünk, köztük én is.

Gina Kolata

Igen, abszolút. Az mRNS-technológián alapult, és e nélkül nem létezhetett volna. És ugyanakkor egy másik cég, a Moderna is készített egy mRNS-vakcinát.

Michael Barbaro

Mm-hmm.

Gina Kolata

A két vakcina rendkívül hasonló, és elképesztően hatékony. Emlékszem, amikor az elején azt mondták, hogy ha lenne egy olyan vakcinánk, ami körülbelül 60 százalékos hatékonyságú, fiam, az csodálatos lenne. És hirtelen itt van egy vakcina, ami több mint 90 százalékos hatékonyságú. Ez olyan siker, ami az emberek legmerészebb reményeit is felülmúlja.

Michael Barbaro

Milyen gyorsan kapja meg Dr. Kariko ezt a vakcinát, amelynek kifejlesztésében ő maga is ilyen meghatározó szerepet játszott?

Gina Kolata

Az első emberek, akik megkapták, az orvosi kutatók és az egészségügyi személyzet, például orvosok és ápolók voltak. Ez decemberben történt, és ő és kollégája, Drew Weissman is ténylegesen beoltották a Pfizer-BioNTech vakcinával, még a Pennsylvaniai Egyetemen, ahol oly sok évet töltött azzal, hogy próbálta és próbálja előmozdítani a kutatásait.

Gina Kolata

És milyen érzés volt olyan vakcinát kapni, amelyet a saját kutatásai segítettek lehetővé tenni?

Karikó Katalin

Igen, ott ültünk egy darabig a beállításoknál. Így volt elég időm visszagondolni azokra az évekre, amiket dolgoztunk rajta.

Kolata Gina

A tű belemegy a karjába, és visszagondol azokra az évekre, a sok küzdelemre, a sok elutasításra, a sok hitetlenségre.

Gina Kolata

És igen, egy kicsit elérzékenyültem. Általában nem vagyok érzelmes. Általában nagyon vidám ember vagyok, de valahogy néha elérzékenyülök, különösen, amikor láttam, hogy az emberek sorban állnak. Az egészségügyi dolgozók, az orvosok ott sorakoztak. A szomszéd szobában kapták meg az injekciót. És amikor beléptünk a folyosóra, az idegsebészet vezetője azt mondta, hogy itt jönnek a vakcina feltalálói, és akkor néhányan tapsolni kezdtek.

És ettől elérzékenyültem, és egy kicsit sírtam, még most is azt mondom nektek.

[Zene]

Michael Barbaro

Gina, amikor Önt és Dr. Karikót hallgattam, amikor az oltóanyag történetét mesélték, megdöbbentett az a sok pillanat, amikor a dolgok rosszul sültek el, és ez majdnem nem történt meg. Sőt, a történetből úgy tűnik, hogy egyfajta sokkoló, hogy végül mégis sikerült.

Gina Kolata

Elég hihetetlen, hogy minden összejött és működött. És elgondolkodtatott az összes többi Katira, akiknek nagyon jó ötleteik vannak, de sokszor meghiúsulnak. És itt van Kati. Nem csak az ő kitartása volt. A dolgok úgy alakultak, hogy működtek. Történetesen talált valakit, aki újra és újra hitt benne. Pedig történhetett volna másképp is.

Michael Barbaro

Igen, így van.

Gina Kolata

Lehetett volna az is, hogy senki nem fogadta volna el, és tudom, hogy sokan vannak olyan helyzetben, mint amilyenben ő volt. Lelkesek. Keményen dolgoznak. De sosem jutnak be az ajtón. És ez a tudomány és néhány más terület tragédiája. Nem szívesen gondolunk azokra az emberekre, akik hatalmas változást hozhattak volna, és akiket túl korán kizártak.

Michael Barbaro

Kíváncsi vagyok, hogy a nemek milyen szerepet játszottak ebben. Mert az jutott eszembe, ahogy ön beszélt vele, hogy majdnem minden kulcsfontosságú ponton egy férfi tudós vagy akadémikus vagy vezető vagy elmegy, vagy belép a képbe.

Gina Kolata

Nos, feltettem neki ezt a kérdést – ugyanazt a kérdést, amit ön is feltett nekem. Azt mondta, hogy ő ezt nem így látja.

Michael Barbaro

Hmm.

Karikó Katalin

Én személy szerint nem éreztem, hogy a férfi kollégák másképp bánnának velem.

Gina Kolata

Katie azt mondja, ő tényleg nem gondolta, hogy ez nemi kérdés. Azt gondolta, hogy ez csak egy akadémiai dolog, ahogy a világ működik. Az, hogy ha, van egy ötleted, de nincs ösztöndíjad, nincs publikációd, nincs állandó pozíciód, akkor a világ úgymond elutasít, hacsak nem találsz véletlenül mentorokat. És ő történetesen férfiakat talált. Szóval ő nem… elutasítja azt a gondolatot, hogy itt valamiféle nemi kérdésről lenne szó. Nehéz megmondani, hacsak nem vagy az ő helyében.

Michael Barbaro

Most, hogy ezt a vakcinát már ilyen széles körben használták ennyi hónapon keresztül, és világszerte emberek millióinak karjaiba került, és oly sokakat megvédett a vírustól, kíváncsi vagyok, hogyan gondolkodik a saját helyéről ebben a világjárványban?

Gina Kolata

Az a benyomásom Katiról, hogy ő nem egy nagyképű ember. De tudja, hogy milyen fontos volt a munkája. Tudja, hogy a kitartása végül kifizetődött. Tudja, hogy örökre beírta magát a történelemkönyvekbe. De amikor a hírnévről kérdeztem, azt mondta, hogy nem ilyen hírnévre vágyik.

Gina Kolata

Több mint 100 éve a legsúlyosabb járvány – több millió ember érintett. Úgy értem, elég hihetetlennek tűnik, hogy szerepet játszottál benne. Ez egyfajta…

Kariko Katalin

Úgy értem, hétfőn tartottam előadást a Magyar Akadémián. És említettem, hogy azért vagyok itt, mert a világjárvány híressé tett, de nem szeretnék ott lenni. Akkor nem lennék híres, és akkor nem lenne világjárvány. Ha lenne választásom, nem ezt választanám.

[Zene]

Gina Kolata

Nos, remélem, ma van egy kis Goobers.

Karikó Katalin

Nekem van itt még néhány.

Gina Kolata

Még egyszer köszönöm, Kati.

Katalin Kariko

Igen. Köszönöm szépen. Köszönöm, Gina.

[Zene]

Michael Barbaro

Nos, Gina, köszönöm szépen. Nagyra értékeljük.

Gina Kolata

Köszönöm, Michael. Igazán öröm volt önnel beszélgetni.

[Zene]

 

Majd  jött a lesújtó hír:

Helyre igazítás 2021. június 11

Ennek az epizódnak egy korábbi verziója pontatlanul utalt az mRNS influenza vakcinára, amelyet Dr. Kariko Katalin 2018-ban segített kifejleszteni. Míg a koronavírus-járvány jelentette az mRNS-vakcina első alkalmazását széles körben, a kutatók évek óta dolgoznak velük; nem először készítettek mRNS-vakcinát.

Kapcsolódó videó mRNS alapok érthetően, miért veszélyes a szintetikus mRNS?

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük